W czasie korzystania ze świadczeń zdrowotnych pacjent
ma prawo do:
- poszanowania godności oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny,
- świadczenia usług medycznych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej,
- informacji o rozkładzie gabinetów i innych pomieszczeń,
z których będzie korzystał w czasie zabiegów zdrowotnych, - pomocy i wyjaśnień w sposobie przygotowania do zabiegów zdrowotnych i badań.
Do obowiązków pacjenta należy:
- przestrzeganie Regulaminu Organizacyjnego Ośrodka,
- przestrzeganie zakazu palenia, spożywania alkoholu oraz zażywania narkotyków i innych środków odurzających na terenie Ośrodka,
- przestrzeganie zasad higieny osobistej,
- posiadanie ważnych dokumentów uprawniających do korzystania z nieodpłatnych świadczeń zdrowotnych,
- informowanie o współistniejących chorobach, implantach, rozrusznikach, itp.,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ppoż.
Pacjent, który ma zastrzeżenia wobec pracy Ośrodka ma prawo do złożenia skargi. Przedmiotem zażalenia może być:
- naruszenie praw świadczeniobiorców w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych przez świadczeniodawcę,
- zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez pracowników SPORL.
Skargi mogą być wnoszone ustnie lub/i pisemnie.
Skargi można składać w następujący sposób:
- w formie ustnej – u Kierownika Ośrodka w każdą środę w godz.: 1100 – 1300, (pok. nr 203, II piętro),
- w formie pisemnej – do książki skarg i zażaleń znajdującej się w rejestracji Ośrodka, od poniedziałku do piątku w godz.: 800 – 1500.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r., Nr 5, poz. 46).